آزمون قضاوت حرفه‌ای حسابرس مبتنی بر کلان داده‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد امارات متحده عربی، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی.

2 گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر آزمون قضاوت حرفه‌ای حسابرس مبتنی بر کلان داده‌ها را ‌مورد تحلیل قرار داده است. پژوهش حاضر به لحاظ رویکرد پژوهشی، پژوهشی آمیخته از نوع اکتشافی در بخش کیفی و در بخش کمی؛ یک پژوهش توصیفی– علّی است.

در راستای اجرای این پژوهش، ابتدا با استفاده از مبانی نظری؛ ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های پیش‌بینی قضاوت حرفه‌ای حسابرسان استخراج گردید و به روش دلفی سه بعد (‌شامل تجزیه‌و تحلیل داده‌ها، فناوری اطلاعات و کنترل داخلی) و ده مؤلفه (شامل ارزیابی و اثربخشی، اقدامات اصلاحی، جمع‌آوری اطلاعات، امنیت داده‌ها‌، امنیت شبکه‌، حسابرسی مبتنی بر فناوری اطلاعات، محیط کنترلی، سیستم حسابداری‌، ارزیابی مخاطرات و روش‌ها) شناسایی و مورد اجماع قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش حسابداران مستقل سازمان حسابرسی بوده و داده‌های مورد نیاز با استفاده از توزیع پرسش‌نامه‌ای محقق ساخته در بین 338 نفر؛ جمع‌آوری گردید. پس از آن؛ برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌‌های آمار استنباطی نظیر آزمون t و مدل‌یابی معادلات ساختاری به روش PLS استفاده شد‌.

اولین نتیجه این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قضاوت حرفه‌ای حسابرس مبتنی بر کلان داده‌ها است که با استفاده از مطالعات نظری، جمع‌ بندی نظرات خبرگان حوزه حسابداری و حسابرسی، تجزیه وتحلیل نظرات جامعه آماری و دریافت نظرات متخصصان حوزه های مرتبط با پژوهش است‌. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که جمع‌آوری اطلاعات، حسابرسی مبتنی بر فناوری اطلاعات، محیط کنترلی، ارزیابی و اثربخشی و اقدامات اصلاحی بر قضاوت حرفه‌ای حسابرسان تأثیر مثبت و معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها