نتیجه برخی پژوهشها نشان میدهد مدیران با استفاده از افشای پیچیده و طولانی، برخی از اطلاعات موردنظر خود را از نظر سرمایهگذاران و سایر ذینفعان مخفی نگه میدارند تا اخبار بد یا عملکرد بد آنها در گزارشهای شرکت به سادگی مشخص نشود. مدیران شرکتهایی که مبادرت به مدیریت سود کردهاند نیز با وجود اینکه اخبار خوبی را افشا میکنند، انگیزه دارند که ابزارهای دسترسی به این اخبار را مخفی نگهدارند. به عبارت دیگر زمانی که مدیران اقدام به مدیریت سود میکنند، تلاش میکنند گزارشها را با خوانایی کمتری ارائه کنند تا تشخیص رفتار آنها در مدیریت سود دشوار باشد. این مقاله به بررسی تاثیر مدیریت سود واقعی بر خوانایی گزارشگری مالی میپردازد. دراین راستا، برای سنجش خوانایی از دو شاخص فلش دیانی (دیانی،1369) و شاخص طول سند و برای اندازهگیری مدیریت سود واقعی، مانند تحقیقات کوهن و زاروین1 (2008) از سه معیار جریان نقدی عملیاتی غیرعادی، تولید غیرعادی و هزینههای اختیاری غیرعادی استفاده شده است. فرضیههای تحقیق با استفاده از نمونهای متشکل از 57 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1384 تا 1394 و با بهرهگیری از الگوی رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر تکنیک دادههای تلفیقی مورد آزمون قرار گرفت. تمرکز این پژوهش بر روی خوانایی گزارش فعالیت هیأتمدیره شرکتها میباشد. نتایج مقاله حاضرنشان میدهد مدیریت سود واقعی بر خوانایی گزارشگری مالی شرکتها تأثیر معناداری دارد به این معنی که شرکتها در هر سال مالی که اقدام به مدیریت سود واقعی نمایند، گزارش سالانه خود را در آن سال با خوانایی کمتری منتشر میکنند.