از آنجا که خصوصیسازی در بازار حسابرسی در دوران ابتدایی خود به سر میبرد، احتمال عدم رعایت مصادیق اخلاق و جهتگیریاخلاقی در این بازار وجود دارد. به همین دلیل جهت حفظ اعتبار حرفه و رعایت موازین اخلاقی مبتنی بر رفتارهای حرفهای حسابرسان، فعالیتهای بازاریابی به عنوان یک مسئله در حرفه حسابرسی مطرح میگردد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ماکیاولیسم بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی با نقش میانجی جهتگیری اخلاقی اجرا شد. جامعه آماری شامل حسابرسان شاغل عضو جامعه حسابداران رسمی بوده است. پرسشنامه پژوهش برای 245 نفر از اعضای نمونه توزیع و دادهها جمع آوری شد. اطلاعات گردآوریشده توسط پرسشنامهها با استفاده از مدلیابی معـادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ماکیاولیسم بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. ماکیاولیسم از طریق جهتگیری اخلاقی بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. ماکیاولیسم از طریق ایدهآلگرایی و نسبیگرایی بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
بازاریابی حسابرسی، جهتگیری اخلاقی، ماکیاولیسم.
مران جوری, مهدی, خلخالی, مرضیه, علیخانی, راضیه, & تقی پور گیلانی, یوسف. (1400). تاثیر ماکیاولیسم بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی با نقش میانجی جهتگیری اخلاقی. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 10(2), 35-60.
MLA
مهدی مران جوری; مرضیه خلخالی; راضیه علیخانی; یوسف تقی پور گیلانی. "تاثیر ماکیاولیسم بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی با نقش میانجی جهتگیری اخلاقی". پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 10, 2, 1400, 35-60.
HARVARD
مران جوری, مهدی, خلخالی, مرضیه, علیخانی, راضیه, تقی پور گیلانی, یوسف. (1400). 'تاثیر ماکیاولیسم بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی با نقش میانجی جهتگیری اخلاقی', پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 10(2), pp. 35-60.
VANCOUVER
مران جوری, مهدی, خلخالی, مرضیه, علیخانی, راضیه, تقی پور گیلانی, یوسف. تاثیر ماکیاولیسم بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی با نقش میانجی جهتگیری اخلاقی. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی, 1400; 10(2): 35-60.